Page 35 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 35

prakticky v celej tvorbe, čo spolu so spravidla chýbajúcim         nom spolku Svojina, funkcionárom Krajskej organizácie
vročením neraz vyvoláva otázniky pri datovaní mnohých              Zväzu slovenských výtvarných umelcov od jej založenia až
jeho obrazov. Objemy modeluje farbou rešpektujúcou rea-            do roku 1971, v roku 1956 stál pri zrode Galérie výtvarné-
litu a skôr výnimočne používa kontúry zdôrazňujúcu linku.          ho umenia v Prešove).

    Sociálna problematika prenikla do jeho diel v  silne           Pedagogický profil:
kritickej podobe od začiatku 30. rokov 20. stor. Nevyhýba          Vyučoval predmet maľba.
sa zobrazovaniu žobrajúcich a sociálne najnižšie postave-
ných ľudí (Kruté mravy, 1932, olej; Žobrák, 1935, olej; La-        Výber z umeleckej tvorby:
zári, 1935, olej; Nezamestnaní. Polievka chudobných, 1936,         [1] Sgrafito na Mlynoch a pekárňach. Prešov 1961.
olej; Na rohu ulice. Slepý predavač kvetín, 1936, olej). Kritic-   [2] Sgrafito na Základnej škole. Prešov 1962.
ký moment a zároveň obdiv pocitu voľnosti nájdeme v ob-            [3] Mozaika bazéna fontány na námestí. Michalovce 1965.
razoch z cigánskeho prostredia (Cigáni, 1936, olej; Kočovní        [4] Keramická mozaika v obchodnom zariadení.
Cigáni, 1937, olej; Cigánska idyla, 1938, olej; V cigánskej koli-  Michalovce 1966. (Zničená.)
be, 1941, olej; Cigánsky tanec, 1943, olej; Cigáni I., 1948, olej  [5] Farebné okno v železničnej stanici. Svit 1966 – 1967.
a i.). Súbežne s uvedenými motívmi autor rozvíja intímne           (Spolupráca V. Stašík.)
ladenú tému ženy a jej krásy (Spomienka na Taliansko, 1932,        [6] Vitráž vo vestibule stanice zubačky. Štrba 1971.
olej; Čítajúca, 1934, gvaš; Ráno, 1935, olej; Venuša, 1935,        [7] Mozaika vo vestibule stanice lanovky Štart.
olej; Toaleta, 1936, olej).                                        Tatranská Lomnica 1972.

    Po druhej svetovej vojne došlo v tvorbe J. Bendíka k vý-       Skoncipoval doc. Vladislav Grešlík, ArtD.
razným zmenám. Do popredia sa dostáva pracovná, budo-
vateľská téma na úkor donedávna ostrej sociálnej kritiky
(Smoliari, 1949, olej; Pri vatre, 1950, olej; Na Trati družby,
1953, olej a i.). Vo väčšine z nich dokázal zachovať niekdaj-
šiu výtvarnú úroveň svojich obrazov, ale ani on sa v 50. ro-
koch nevyhol tlaku doby, čo vyústilo do popisnosti a dôra-
zu na obsahovú stránku diel hlavne vo veľkoformátových
kompozíciách z poľnohospodárskeho prostredia.

    Predchádzajúcu kultivovanú farebnú precítenosť, o­
sobné zaujatie motívom si J. Bendík do konca života zacho-
val v  komorných obrazoch starých prešovských uličiek,
kaviarenských zátiší a okolia Torysy (Baštová ulica v Prešo-
ve, 1967, olej; Jarková ulica v Prešove, 1967, olej a i.).

    Časť svojej tvorivej energie umelec venoval monumen-
tálnej maľbe v  architektúre, reštaurovaniu prešovských
pamiatok a  organizátorskej práci (bol zakladajúcim čle-

                                                                   33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40