Page 247 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 247

textu. Paralelné rozvíjanie literárnoteoretických, literár-   slovenskej literatúry, teória textu, literárna komparatisti-
nohistorických a  literárnokritických analýz, interpretácií   ka, dráma v slovenskej literatúre, slovenská literatúra pre
a  komparácií textu smeruje do spresňovania estetických       deti a mládež, literárnovedná slavistika, literárna veda.
a noetických znakov, do názorových teorém autorskej diel-
ne. Vo výskume druhov prevažuje epika. Tento výskum sa        Bibliografický výber:
dotýka aj druhových a žánrových mechanizmov intertex-         [1] Pohľady na literatúru. Košice 1987. 98 s.
tuality, ktorú chápe predovšetkým ako organizačný a sé-       [2] V súradniciach času. Prešov 1987. 115 s.
mantický kľúč textu. Sústredený výskum teórie umelec-         [3] Epické podnety. Prešov 1988. 124 s.
kého diela ju spája s takto orientovaným medzinárodným        [4] Premeny epickej tvorby. Prešov 1989. 134 s.
výskumom teórie textu v českom a poľskom literárnoved-        [5] Sondy do epiky. Prešov 1989. 70 s.
nom prostredí, do ktorého sa aktívne zapája.                  [6] Próza a čas. Košice 1989. 110 s.
                                                              [7] Úvahy o návratoch. Prešov 1994. 111 s.
    Osobitne možno spomenúť editorskú činnosť prof.           [8] Umelecká literatúra a literárna výchova. Sondy do sú-
Žemberovej. V deväťdesiatych rokoch autorsky a editorsky      vislostí umeleckého textu v literárnej a pedagogickej praxi.
pracuje na publikácii Rukoväť literatúry (1998), aby sa na-   Prešov 1995. 69 s.
pojila na odborné zverejňovanie výsledkov získaných z rie-    [9] Realizácie prózy. Nitra 1997. 143 s.
šení úloh vedeckých grantov agentúry VEGA a s tematický-      [10] Dejiny literatúry a literárne vzdelanie. Prešov 1998.
mi literárnovednými zborníkmi, ktoré prenášali výsledky       115 s.
do odbornej i vzdelávacej praxe a venovali sa problémom       [11] Autor a text. Súvislosti prózy a literárnej vedy. Prešov
Teórie literárneho textu v rokoch 2003 – 2005, Teórie ume-    1999. 54 s.
leckého diela v  rokoch 2006 – 2008, Genologickým a  me-      [12 ] Text a kontext. Prešov 2000. 80 s.
dziliterárnym štúdiám v rokoch 2009 – 2012. Hĺbkový vý-       [13] Autorská rozprávka v deväťdesiatych rokoch. Prešov
skum umeleckého textu sa zúročil aj vo vysokoškolských        2000. 204 s.
učebniciach pre doktorandov filologických odborov Teória      [14] Kontinuita a kontext textu. Literárnohistorické a inter-
                                                              pretačné prieniky do slovenskej literatúry dvoch storočí.
umeleckého diela. Metodológia vedy a metodológia literárnej   Prešov 2004. 467 s.
vedy (2006), Teória umeleckého textu. Literárnovedné a spo-   [15] Prieniky do filozofie, etiky a umeleckej literatúry.
ločenskovedné súvislosti, vzťahy a dotyky (2007), Umenie      Prešov 2005. 202 s. (Spoluautorka V. Bilasová.)
a spoločenské vedy. Medziodborové a medziliterárne súvis-     [16] Z morfológie prózy. Prešov 2012. 253 s.
losti, vzťahy a dotyky (2007) a Genologické a medziliterárne  [17] Žáner v pohybe – pohyby žánru. Prešov 2012. 151 s.
štúdie. Priesečníky umenia a vedy (2009).
                                                              Skoncipovala prof. PhDr. Viera Žemberová, CSc.
Pedagogický profil:
V  rámci pedagogickej činnosti sa venuje výučbe literár-
novedných disciplín: slovenská literatúra národného ob-
rodenia, slovenská medzivojnová literatúra, slovenská
literatúra 1945 – 1989, teória literatúry, estetika súčasnej

                                                              245
   242   243   244   245   246   247   248   249   250   251