Page 242 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 242

Miron ZELINA                                          Dr. h. c. prof. PhDr., DrSc.
                                      *?18.?9.?1940 (Vikartovce, okr. Poprad)

                                         Pôsobenie na fakulte: 1969 – 1972.
                                           Pracovisko: Katedra psychológie.

                         Pôsobenie mimo fakulty: Krajská pedagogicko-
                            psychologická poradňa Košice (1972 – 1982),
                                       Výskumný ústav detskej psychológie
                             a patopsychológie Bratislava (1982 – 1989),
                                   Ministerstvo školstva SR (1990 – 1992),

              Pedagogická fakulta Univerzity Komenského Bratislava
                                                                    (1992 – 2010).

              Profesijná biografia:

              1957 – 1959:		Pedagogický inštitút Martin (učiteľ 1. stupňa)
              1963 – 1967:		Filozofická fakulta UK Bratislava (psychológia)
              	 1970:	PhDr. (rigorózna práca Profesiogram šičky; FF UJEP Brno)
              	 1992:	DrSc. (doktorská dizertačná práca Tvorivá osobnosť; FF UK Bratislava)
              	 1994:	doc. (habilitačná práca Tvorivosť v škole; FF UK Bratislava; odbor pedagogika)
              	 1997:	prof. (odbor pedagogika; Súbor prác z teórie výchovy; FF UK, Bratislava)
              	 2009:	Dr. h. c. (Prešovská univerzita)

              Odborný profil:                                              (koncepty): 1. teóriu tvorivo-humanistickej výchovy;
                                                                           2. teóriu KEMSAK (rozvíjanie kognície, emócií, motivá-
              Vo vedeckej, výskumnej práci spočiatku venoval po-           cie, socializácie, autoregulácie a kreativity žiakov); 3.
              zornosť psychológii osobnosti a tvorivosti – ich prepo-      koncept tvorivého – heuristického vyučovania (heuris-
              jeniu. Z tohto obdobia vzniklo niekoľko publikácií, ako      tickú schému DITOR), ale aj delenie divergentných úloh
              napr. [1], [5], [8]. Pracoval na tvorbe programov rozví-     a implementáciu týchto úloh do vyučovacieho procesu.
              jania tvorivosti žiakov a  experimentálne dokázal ich
              účinnosť v rozvoji fluencie, flexibility, originality samo-      Ďalej pracoval na teóriách výchovy a na prehľade
              statnosti a motivácie žiakov. Vyvrcholením tejto vedec-      a hodnotení alternatívnych škôl; porov. publikáciu [13],
              kej práce bola publikácia [6], kde rozpracoval tri teórie

240
   237   238   239   240   241   242   243   244   245   246   247