Page 243 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 243
v ktorej rozpracoval klasifikáciu teórií výchov a načrtol profesora psychológie (J. Džuka, J. Výrost, V. Bačová, L. Lo-
možné potencionality jednotlivých teórií. Publikácia [9] váš) a desiatka titul docentov.
prispieva k rozširovaniu alternatívnych prístupov k výcho-
ve a vzdelávaniu na Slovensku. Bibliografický výber:
[1] Rozvoj tvorivosti detí a mládeže. Bratislava, 1990. 133 s.
Relatívne samostatným obdobím odbornej práce prof. (Spoluautorka M. Zelinová.)
Zelinu bola práca na školskej reforme. Podieľal sa na všet- [2] Rozhovor vo výchovnej, poradenskej a vzdelávacej pra-
kých troch reformných dokumentoch – Duch školy, Kon- xi. Bratislava 1990. 185 s.
štantín, Milénium. Z nich najmä projekt Milénium [11], [3] Humanizácia školstva. Bratislava 1993. 83 s.
schválený Vládou SR (2001) a následne parlamentom [4] Creativization and its barriers. Bratislava 1995. 91 s.
(2002), významne ovplyvnil slovenské školstvo, keďže na (Spoluautorka M. Jurčová.)
základe tejto koncepcie boli vypracované základné škol- [5] Výchova tvorivej osobnosti. Bratislava 1995. 153 s.
ské zákony – zákon o výchove a vzdelávaní (2008) a Zákon [6] Stratégie a metódy rozvoja osobnosti dieťaťa. Bratislava
o pedagogických a odborných zamestnancoch (2009). 1996 (1. vyd.); 2007 (2. vyd.); 2011 (3. vyd.). 241 s.
[7] Aktivizácia a motivácia žiakov na vyučovaní. Prešov
Významným aplikačnými prácami boli jeho výcviko- 1996. 71 s.
vé programy proti agresívnemu správaniu a preventívne [8] Ako sa stať tvorivým: metódy a formy tvorivého rieše-
programy drogových závislostí. Významné sú aj jeho akti- nia problémov. Šamorín 1997. 187 s.
vity pri tvorbe učebníc pedagogiky a psychológie pre stred- [9] Alternatívne školstvo. Bratislava 2000. 255 s.
né školy. [10] Sloboda osobnosti alebo Malý kurz života o tom, ako sa
stať samým sebou v modernom svete. Šamorín 2002. 133 s.
V súčasnosti sa venuje najmä otázkam skúmania a pre- [11] Národný program rozvoja výchovy a vzdelávania v Slo-
vencie agresívneho, asociálneho správania žiakov a študen- venskej republike na najbližších 15-20 rokov (MILÉNIUM).
tov, ako aj otázkam vzdelávania a výchovy znevýhodnených Bratislava 2002. s. (Spoluautori V. Rosa, I. Turek.)
žiakov, najmä z marginalizovaných rómskych komunít [12] Vzdelávanie Rómov. Bratislava 2002. 205 s. (Spolu
a školskej politike. autori D. Valachová, Z. Kadlečíková, A. Butašová)
[13]] Teórie výchovy alebo Hľadanie dobra. Bratislava 2004
Za svoju činnosť získal napr. ocenenia: Veľká medaila (1. vyd.); 2010 (2. vyd.). 232 s.
svätého Gorazda udelená ministrom školstva (2002); Rad [14] Tvorivo-humanistická výchova znevýhodnených
Ľudovíta Štúra udelený prezidentom republiky (2002). a róms kych žiakov. Bratislava 2006. 151 s. (Editor.)
[15] Kvalita školy. Bratislava 2006. 147 s.
Pedagogický profil:
V oblasti pedagogiky prednášal najmä teórie výchovy, al- Skoncipoval prof. PhDr. Miron Zelina, DrSc.
ternatívne školstvo, metodológiu a školské reformy. V ob-
lasti psychológie prednášal psychológiu osobnosti, vše-
obecnú psychológiu, psychológiu tvorivosti, poradenskú,
školskú psychológiu a metodológiu.
Viedol 23 doktorandov, ktorí úspešne ukončili štúdium.
Niektorí jeho žiaci z katedry psychológie UPJŠ dosiahli titul
241