Page 27 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 27
jazykom ukrajinským (1987); Metodická príručka ruského kého jazyka, fonetika ruského jazyka, krajinoveda. Bola
jazyka pre 4. ročník gymnázií a stredné školy s vyučovacím školiteľkou mnohých diplomových prác, organizátorkou
študentskej vedeckej činnosti a zanietenou propagátorkou
jazykom ukrajinským a vyučovaním ukrajinského jazyka recitačnej súťaže Puškinov pamätník.
(1987); Ruský jazyk pre 4. ročník gymnázií a stredné špeci-
álne školy s vyučovacím jazykom ukrajinským (1987); Ruský Bibliografický výber:
jazyk: Cvičebnica pre učiteľstvo 1. – 4. ročníka ZŠ (1986). [1] Diplomnaja rabota – odno iz sredstv popolnenija stra-
novedčeskogo minimuma. In. Doklady i soobščenija če-
Vo vedeckom výskume sa orientovala na oblasť sú- choslovackoj delegacii. Piatyj Meždunarodnyj kongress
časného ruského jazyka: lexikológiu – Lexikológia ruského prepodavatelej russkogo jazyka i literatury. Praga, ČSSR
jazyka (cvičebnica) (1989), štylistiku – Štylistika ruského 1982. Bratislava 1982, s. 38 – 41.
jazyka (1989), tvorenie zložených slov a problematiku [2] Lingvostranovedčeskij aspekt izučenija jazyka i jego
okazionálneho slova. Od r. 1985 pracovala na projekte Lin- roľ v vospitanii buduščich ičitelej russkogo jazyka. In.
Tezisy dokladov i soobščenij učastnikov meždunarodnoj
gvokrajinovedný aspekt lexiky ako jedna z foriem zvyšovania konferencii Vospitateľnaja roľ obučenija russkomu jazy-
ku. Brno 1985. s. 7 – 8.
efektívnosti a účinnosti vzdelávacieho procesu na hodinách [3] Ruský jazyk: Cvičebnica pre učiteľstvo 1. – 4. ročníka
ruského jazyka. Výsledky tohto projektu boli prezentova- ZŠ. Košice 1986.
né na kongresoch MAPRJAL v Budapešti (1986), v Prahe [4] Posobije dľa praktičeskich zaňatij po razgovornoj reči.
(1990) a na mnohých medzinárodných konferenciách (Lin- Košice 1988. 210 s. (Spoluautorka V. Kovaľová.)
[5] Lexikológia ruského jazyka (cvičebnica). Košice 1989.
gvokrajinovedná charakteristika lexiky, Diplomová práca 153 s.
[6] Reguľarnyje processy v sovremennom russkom slovo-
ako jedna z foriem lingvokrajinovednej prípravy, Vnímanie obrazovanii i vozmožnosti slovoobrazovateľnogo progno-
umeleckého textu z pozície lingvokrajinovedy a pod.). za. In. Zborník PF v Prešove UPJŠ v Košiciach. Slavistika
(jazykoveda), ročník XXVI zv. 3, Bratislava 1991, s. 21 – 28.
V poslednom období sa venovala neologickým proce- [7] Reguľarnyje processy v sovremennom russkom slovo-
som v lexike súčasného ruského jazyka. K jej prácam v tej- obrazovanii. In. Jazykovedný zborník 9. Bratislava 1991,
to oblasti sa vyjadril aj známy slovenský filológ J. Furdík, s. 21 – 26.
ktorý ocenil jej štúdiu Textová nominácia novotvarov súčas- [8] Textovaja nominacija novoobrazovanij sovremennogo
ného ruského jazyka (1994) a vyzdvihol jej rýchlu orientá- russkogo jazyka. In. Studia philologica. Volúmen 3. Annus
ciu a kritickú reakciu v oblasti nových vedeckých tendencií I. Prešov 1993. s. 119 – l 25.
ruskej derivatológie a záujem o procesy v lexike súčasného
ruského jazyka. Skoncipovala doc. PhDr. Darina Antoňáková, CSc.
Od r. 1976 bola školiteľkou v rámci štúdia vedeckej
ašpirantúry v odbore Ruský jazyk.
Za vedeckú a pedagogickú prácu bola vyznamenaná
medailou Jána Amosa Komenského.
Pedagogický profil:
V rámci pedagogickej činnosti sa venovala najmä výučbe
týchto disciplín: lexikológia ruského jazyka, štylistika rus-
25