18 APLIKOVANÁ ŠTYLISTIKA
1 ŠTYLISTIKA
2 ZÁKLADNÉ POJMY
5 PARALINGVOŠTYLISTIKA
6 PRAGMAŠTYLISTIKA
7 TEXTOVÁ ŠTYLISTIKA
8 PSYCHOŠTYLISTIKA
9 SOCIOŠTYLISTIKA
10 ŠTYLISTIKA KOMUNIKAČNÝCH SFÉR
- Bežná komunikačná sféra
- Športová komunikačná sféra
- Komunikačná sféra vedy, popularizácia a aplikácie vedeckých a odborných poznatkov
- Komunikačná sféra vzdelávania
- Marketingová komunikačná sféra
- Mediálna komunikačná sféra
- Politická komunikačná sféra
- Administratívna komunikačná sféra
- Právna komunikačná sféra
- Náboženská komunikačná sféra
- Literárna komunikačná sféra
11 ŠTYLISTIKA VARIET NÁRODNÉHO JAZYKA
18 APLIKOVANÁ ŠTYLISTIKA
- Edukačná štylistika
- Forenzná štylistika
Edukačná štylistika patrí k aplikovaným štylistickým disciplínam a je zameraná na praktické využitie štylistických poznatkov vo vzdelávaní.
Didaktika slohu ako súčasť teórie vyučovania slovenského jazyka (a literatúry)
Proces kreovania didaktiky materinského jazyka ako mladej hraničnej vednej disciplíny je badateľný najmä od začiatku 60. rokov 20. storočia. V tomto období bola po prvýkrát vyslovená požiadavka spájania slohu s jazykovou praxou a životom dieťaťa.
Didaktika slohu je integrovanou súčasťou didaktiky slovenského jazyka.
Slohová (komunikačno-slohová, slohovo-komunikačná) zložka vyučovania materinského jazyka
Vyučovanie slovenského jazyka je založené na komunikačno-poznávacom princípe. Spočíva vo vyhľadávaní jednotlivých jazykových javov v rôznych typoch textov, v následnom usúvzťažnení, triedení a systematizovaní analyzovaných javov, čo vedie k zovšeobecneniu poznatkov o danom jave.
Z obsahového hľadiska predmet slovenský jazyk (a literatúra) zahŕňa jazykovú, slohovú a literárnu zložku. Jazyková a slohová zložka tvoria integrálnu súčasť jazykového vyučovania, nie sú vzájomne oddelené.
Integrácia jazykovej a slohovej zložky sa podporuje efektívnym uplatňovaním komunikačného princípu vyučovania.
Štylistická teória v primeraných modifikáciách má vo vyučovaní komunikačno-slohovej výchovy svoje pevné miesto, pretože osvojené štylistické vedomosti majú vplyv na vyjadrovanie žiakov a kladne ovplyvňujú ich výkon.
BELÁKOVÁ,
M., 2017. Teória a prax vyučovania slovenského jazyka I. (Úvod do
problematiky). Trnava: Katedra slovenského jazyka a literatúry
Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity.
BETÁKOVÁ,
V. a Ž. TARCALOVÁ, 1984. Didaktika materinského jazyka. Bratislava:
Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
BÍLIK,
R., M. BELÁKOVÁ, E. CHUDÍKOVÁ a R. RAFFAJ, 2011. Teoretické aspekty
jazykového a literárneho vzdelávania. Trnava: TYPI Universitatis
Tyrnaviensis.
ČECHOVÁ,
M., 1985. Vyučování slohu (Úvod do teórie). Praha: Státní pedagogické
nakladatelství.
ČECHOVÁ,
M., 1998. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
DOLNÍK,
J. a E. BAJZÍKOVÁ, 1998. Textová lingvistika. Bratislava: Stimul.
FINDRA,
J., 2004. Štylistika slovenčiny. Martin: Osveta.
GAVORA,
P., 1992. Žiak a text. Bratislava: Slovenské pedagogické
nakladateľstvo.
Inovovaný
Štátny vzdelávací program pre primárne vzdelávanie. Vzdelávacie oblasť Jazyk
a komunikácia
[online]. [cit. 2022-06-22]. Dostupné z: https://www.statpedu.sk/sk/svp/inovovany-statny-vzdelavaci-program/inovovany-svp-1.stupen-zs/jazyk-komunikacia/
Inovovaný
štátny vzdelávací program pre nižšie sekundárne vzdelávanie [online]. [cit.
2022-06-22]. Dostupné z:
https://www.statpedu.sk/files/articles/dokumenty/inovovany-statny-vzdelavaci-program/sjl_nsv_2014.pdf
KRÁLIK,
Ľ., 2015. Stručný etymologický slovník
slovenčiny. Bratislava: Veda, Jazykovedný ústav Ľudovíta Štúra SAV.
KRŮŽELOVÁ, M., 2009. Máme
rádi sloh. Praha: Portál.
KŘÍSTEK,
M., 2012. A comparison of 20th century theories
of style (in the context of Czech and British scholarly discourses). Brno:
Muni Pres.
LIGOŠ,
M., 2009a. Základy jazykového a literárneho vzdelávania I. Úvod do didaktiky
materinského jazyka a literatúry. Ružomberok: Filozofická fakulta
Katolíckej univerzity v Ružomberku.
LIGOŠ,
M., 2009b. Základy jazykového a literárneho vzdelávania II. Úvod do
didaktiky materinského jazyka a literatúry. Ružomberok: Filozofická fakulta
Katolíckej univerzity v Ružomberku.
MISTRÍK,
J., 1997. Štylistika. 3. vyd.
Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
PALENČÁROVÁ,
J., J. KESSELOVÁ a J. KUPCOVÁ, 2003. Učíme slovenčinu komunikačne a
zážitkovo. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
RUŠČÁK,
F., 1971. Nácvik invencie, kompozície a štylizácie
na hodinách slohu. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
SLANČOVÁ,
D. 1994, 1996. Praktická štylistika.
Štylistická príručka. 1., 2. vyd. Prešov: Slovacontact.
SLANČOVÁ,
D., 2003. Východiská interaktívnej štylistiky (od eklektizmu k integrácii).
In: Slovenská reč. Roč. 68, č. 4, s.
207 – 223.
SLANČOVÁ,
D., 2007. Štýl v jazykovej interakcii a jeho druhy. In: Ľ. Sičáková,
Ľ. Liptáková a B. Hlebová, eds. Slovo
o slove 13, s. 118 – 126.
SLANČOVÁ,
D., 2019b. Socioštylistika ako súčasť interaktívnej štylistiky – návraty
a perspektívy. In: Jazykovedný časopis. Roč. 70, č. 3, s. 607 –
625.
SLANČOVÁ,
D., S. SPÁČILOVÁ a A. TIMKOVÁ LAZUROVÁ, 2021b. Štylistická terminológia
v časopise Slovenská reč (termíny štýl a sloh). In: Z. Popovičová
Sedláčková, ed. Štýl – komunikácia –
kultúra. Bratislava: Univerzita Komenského v Bratislave, s. 101 – 116.
Východiská
zmien v kurikule základného vzdelávania. ŠPÚ 2021 [online] [cit. 2022-06-22].
Dostupné z: https://vzdelavanie21.sk/wp-content/uploads/2022/01/2022-01-13-SPU-Vychodiska-zmien-ZV.pdf
Vzdelávací štandard
Slovenský jazyk a literatúra – gymnázium so štvorročným a päťročným vzdelávacím
programom [online]. [cit. 2022-06-22]. Dostupné z: http.://
https://www.statpedu.sk/files/sk/svp/inovovany-statny-vzdelavaci-program/inovovany-svp-gymnazia-so-stvorrocnym-patrocnym-vzdelavacim-programom/jazyk-komunikacia/slovensky_jazyk_a_literatura_g_4_5_r_novy.pdf