10 ŠTYLISTIKA KOMUNIKAČNÝCH SFÉR
1 ŠTYLISTIKA
2 ZÁKLADNÉ POJMY
5 PARALINGVOŠTYLISTIKA
6 PRAGMAŠTYLISTIKA
7 TEXTOVÁ ŠTYLISTIKA
8 PSYCHOŠTYLISTIKA
9 SOCIOŠTYLISTIKA
10 ŠTYLISTIKA KOMUNIKAČNÝCH SFÉR
- Bežná komunikačná sféra
- Športová komunikačná sféra
- Komunikačná sféra vedy, popularizácia a aplikácie vedeckých a odborných poznatkov
- Komunikačná sféra vzdelávania
- Marketingová komunikačná sféra
- Mediálna komunikačná sféra
- Politická komunikačná sféra
- Administratívna komunikačná sféra
- Právna komunikačná sféra
- Náboženská komunikačná sféra
- Literárna komunikačná sféra
11 ŠTYLISTIKA VARIET NÁRODNÉHO JAZYKA
18 APLIKOVANÁ ŠTYLISTIKA
- Politická komunikačná sféra je hierarchicky organizovanou sociálnou inštitúciou, v ktorej sa komunikuje o stave činností spojených so správou každodenného chodu relatívne uzavretého sociálneho prostredia (napr. štát, mesto, kraj, okres, mesto, mestská časť, obec).
- Politiku možno charakterizovať ako sociálny proces, ktorým sa nadobúda a uplatňuje mocenský nárok a vykonáva spoločenská správa.
- Účelom politickej komunikačnej sféry je umožnenie komunikácie o aktuálne relevantných verejných otázkach (napr. zahraničných, hospodárskych či kultúrnych).
- Politická komunikačná sféra je determinovaná vzťahmi vychádzajúcimi z politického dialógu, teda politik – politik/politici, politická strana – politická strana/politické strany a pod.
- V rámci mediálnej politickej komunikačnej sféry ako prieniku mediálnej a politickej komunikačnej sféry je komunikácia determinovaná vzťahom politik/politická strana – (tím politického marketingu/public relations) – (médium) – publikum.
- V rámci komunikačnej sféry politického marketingu ako prieniku marketingovej a politickej komunikačnej sféry je komunikácia determinovaná vzťahom politický kandidát/politická strana – (tím politického marketingu/public relations) – volič.
- Komunikácia v politickej komunikačnej sfére sa realizuje prostredníctvom spektra žánrov, ktoré sú určované v prípade politickej komunikačnej sféry spôsobmi organizácie každodenného politického života (napr. politický program, stanovy politickej strany, koaličná zmluva), v prípade mediálnej politickej komunikačnej sféry žánrami fungujúcimi v mediálnej oblasti (napr. správa, komentár, politická diskusia), v prípade komunikačnej sféry politického marketingu žánrami realizovanými v marketingovej sfére v priamej komunikácii, prípadne nepriamo prostredníctvom médií (napr. leták, televízny spot, billboard, multimediálne príspevky na sociálnych sieťach).
- Osobitné postavenie v rámci politickej komunikačnej sféry zastávajú formy komunikačnej interakcie politikov s novinármi, potenciálne sprostredkované či aspoň podporené pracovníkmi oddelení politického marketingu alebo vzťahov s verejnosťou (napr. tlačová beseda, informatívny brífing, press foyer).
- Obsahy štylém textov politickej komunikačnej sféry sú sústredené okolo viacerých centrálnych štylistických kvalít, z ktorých najvýraznejšie sú sociatívnosť, subjektívnosť, persuazívnosť v kombinácii s pojmovosťou.
- Osobitnú pozornosť v rámci politickej komunikačnej sféry v súčasnosti púta interakcia sféry politickej komunikácie a bežnej (súkromnej) komunikácie, čo sa odzrkadľuje na všeobecnom posilňovaní politického populizmu založeného na imitovaní súkromnej komunikácie vo verejnej sfére (napr. priame a familiárne oslovovanie voličov, používanie krstných mien pri označovaní iných politikov).
- Vezmite si niekoľko predvolebných letákov (alebo si ich vyhľadajte prostredníctvom služby Google obrázky). Aký je spôsob jazykového oslovovania voličov? Akými výrazovými prostriedkami sa politik snaží podporiť vyznenie a prijatie politického posolstva? Ako politik hovorí o sebe a o svojej politickej strane (resp. nezávislosti od politického subjektu)? Aké gramatické kategórie sa podieľajú na špecifikách jazykového vyjadrovania politického posolstva?
- V politickej debate (napr. v televízii alebo na internete) identifikujte výrazové prostriedky konfrontačnosti a konsenzu (napr. medzi moderátorom a politikom, resp. politikmi navzájom).
ALTHEIDE, D. L. a R. P. SNOW, 1979. Media logic. Beverly Hills, London: Sage.
BOČÁK, M., 2018. Šport v televíznom spravodajstve z perspektívy formátovania. In: M. Bočák, J. Mergeš a P. Sasák. Súčasný mediálny šport (Tri prieniky do fungovania športu v televízii). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove, s. 77 – 161.
CINGEROVÁ, N., I. DULEBOVÁ a R. ŠTEFANČÍK, 2021. Politická lingvistika. Bratislava: Vydavateľstvo Ekonóm.
HLAVČÁKOVÁ, S., 2001. Agentúrna žurnalistika. Bratislava: Univerzita Komenského.
KAČALA, J., M. PISÁRČIKOVÁ a M. POVAŽAJ, eds., 2003. Krátky slovník slovenského jazyka. Štvrté, doplnené a upravené vydanie. Bratislava: Veda.
MIKO, F. a A. POPOVIČ, 1978. Tvorba a recepcia. Bratislava: Tatran.
MISTRÍK, J., 1997. Štylistika. Bratislava: Veda.
SCRUTON, R., 1989. Slovník politického myšlení. Brno: Atlantis.
TÓTH, R., 2007. Základy politológie. Bratislava: SPN – Mladé letá.