17 PRAKTICKÁ ŠTYLISTIKA
1 ŠTYLISTIKA
2 ZÁKLADNÉ POJMY
5 PARALINGVOŠTYLISTIKA
6 PRAGMAŠTYLISTIKA
7 TEXTOVÁ ŠTYLISTIKA
8 PSYCHOŠTYLISTIKA
9 SOCIOŠTYLISTIKA
10 ŠTYLISTIKA KOMUNIKAČNÝCH SFÉR
- Bežná komunikačná sféra
- Športová komunikačná sféra
- Komunikačná sféra vedy, popularizácia a aplikácie vedeckých a odborných poznatkov
- Komunikačná sféra vzdelávania
- Marketingová komunikačná sféra
- Mediálna komunikačná sféra
- Politická komunikačná sféra
- Administratívna komunikačná sféra
- Právna komunikačná sféra
- Náboženská komunikačná sféra
- Literárna komunikačná sféra
11 ŠTYLISTIKA VARIET NÁRODNÉHO JAZYKA
17 PRAKTICKÁ ŠTYLISTIKA
18 APLIKOVANÁ ŠTYLISTIKA
Praktická štylistika sa zameriava na praktickú štylizáciu textu v rozličných komunikačných sférach. Základnou otázkou, na ktorú hľadá odpoveď, je to, ako máme štylizovať, ako pristupovať k tvorbe textu.
Od základnej myšlienky, ktorú chceme komunikovať, až po samotný komunikačný akt môžeme v duchu chápania rétoriky vyčleniť päť základných častí:
- inventio: vyhľadávanie látky a dôkazov,
- dispositio: usporiadanie tém,
- elocutio: štylizácia,
- memoria: zapamätávanie,
- actio, pronuntiatio: prednes.
Fázy textotvorného procesu (slohotvornej činnosti) v školskej praxi
- Motivácia – impulz na písanie.
- Výber témy – má najväčší vplyv na postoj a motiváciu k tvorbe komunikátov.
- Invencia – fáza zhromažďovania informácií, myšlienok, asociácií k téme.
- Selekcia – fáza výberu tematických prvkov + osnova – metóda, ktorá pomáha žiakom usporiadať si myšlienky pred samotným štylizovaním textu a premyslieť si jeho členenie.
- Kompozícia – fáza usporiadania myšlienok a štrukturácie témy na úvod – jadro – záver.
- Štylizácia – tvorba konceptu, plynulá tvorba textu bez prerušovania.
- Úprava textu – fáza spresňovania, dopĺňania, vylepšovania, kladenia si kontrolných otázok týkajúcich sa významovej a výrazovej stránky vznikajúceho textu.
- Korektúra – konečná úprava textu, záverečná kontrola rešpektovania platných jazykových noriem.
- Publikácia – uverejnenie práce – konečná a zároveň motivačná fáza textotvorného procesu.
Tvorivé písanie označuje formatívnu činnosť, pri ktorej pisateľ originálnym spôsobom podlieha procesu písania, ale i vedný odbor, ktorý sa zaoberá teoretickými aspektmi tvorenia textu a vlastnou didaktikou.
V procese tvorivého písania dospieva pisateľ ku konštruktívne novému dielu, ktorého hodnotu možno akceptovať ako pozitívnu.
Tvorivé písanie ako súčasť komunikačno-slohovej výchovy
- pomáha pisateľovi reflektovať vlastné vyjadrenie zacielením záujmu pisateľa na určený jav; pisateľ používa v školských podmienkach v procese tvorivého písania jazyk ako nástroj tvorivosti;
- nie je opozíciou k súčasnej didaktike, je jej doplnením a pokračovaním.
Cieľom tvorivého písania je rozvíjanie individuálneho štýlu pisateľa.
Tvorivé písanie je celým komplexom stratégií a postupov, zahŕňa v sebe rôznorodé činnosti s produkovaným i recipovaným textom, verbálnymi i neverbálnymi prostriedkami komunikácie.
Na rozdiel od „klasickej“ slohovej výchovy, ktorá je zameraná na individuálnu tvorbu textov, tvorivé písanie často využíva techniky skupinovej práce, skupinové riešenie problému, kolektívnu tvorbu textu a jeho prezentáciu.
Techniky tvorivého písania
Techniky tvorivého písania – pracovné postupy, prostredníctvom ktorých sa pisateľ/žiak môže inšpirovať pri tvorbe textu, kvôli sprehľadneniu sa zvyčajne rozdeľujú do príslušných skupín na základe viacerých hľadísk.
Metódy a aktivity tvorivého písania presahujú jazykové hodiny (hodiny materinského jazyka i cudzích jazykov).
Tvorivé písanie nemožno zamieňať s komunikačnou a slohovou výchovou, je však jej doplnením a nadstavbou. Jeho výhodou je to, že umožňuje žiakom prekonávať problémy spôsobom primerane náročným ich momentálnym dispozíciám a zrelosti.
- Prelistujte si vybranú učebnicu (učebnice) slovenského jazyka a uvažujte nad tým, či sú slohové témy v nich motivačným činiteľom textotvornému procesu (či motivujú k tvorbe súvislých prejavov žiakov).
- Navrhnite zaujímavé, nevšedné témy, ktoré by podľa vás mohli zatraktívniť hodiny slohovo-komunikačnej výchovy vo vybranom ročníku ZŠ/SŠ. Ich účinnosť si overte počas najbližšej pedagogickej praxe.
- Z pedagogickej praxe si prineste koncepty súvislého žiackeho prejavu a analyzujte najčastejšie chyby v nich. Pokúste sa uvažovať nad spôsobom ich eliminovania.
- Pokúste sa navrhnúť niekoľko možných spôsobov publikácie žiackych prác na určitú tému. Môžete pritom využiť aj skúsenosti z pedagogickej praxe, prípadne si môžete svoje návrhy počas praxe overiť.
- Do scenárov svojich hodín počas najbližšej pedagogickej praxe premyslene začleňte vybrané techniky (aktivity) tvorivého písania. Uvažujte nad benefitmi, ktoré počas vyučovania jazykovej, slohovej i literárnej zložky prinášajú žiakom aj učiteľovi.
BETÁKOVÁ, V. a Ž. TARCALOVÁ, 1984. Didaktika materinského jazyka. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
BIELEKOVÁ, K. a E. ZVALENÁ, 2012. Tvorivé písanie vo vyučovaní jazyka a slohu (pre nižšie sekundárne vzdelávanie). Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
ČAPEK, R., 2015. Moderní didaktika (Lexikon výukových a hodnoticích metod). Praha: Grada.
ČECHOVÁ, M., 1985. Vyučování slohu (Úvod do teórie). Praha: Státní pedagogické nakladatelství.
ČECHOVÁ, M., 1998. Komunikační a slohová výchova. Praha: ISV nakladatelství.
ČMEJRKOVÁ, S., F. DANEŠ a J. SVĔTLÁ, 1999. Jak napsat odborný text. Praha: Leda.
DOČEKALOVÁ, M., 2014. Tvůrčí psaní v otázkách a odpovědích. Praha: Grada.
ELIAŠOVÁ, V. et al. 2005. Creative writing I. Handbook for English language teachers. Bratislava: MPC Bratislavského kraja.
ELIAŠOVÁ, V., 2006. Vymedzenie pojmu tvorivé písanie pre cudzojazyčnú výučbu. In: Zborník zo Sympózia o tvorivom písaní. Bratislava: MPC Bratislavského kraja, s. 41 – 52.
ELIAŠOVÁ, V., 2017. Tvorivé písanie a možnosti jeho využitia v edukačnom procese. Bratislava: Univerzita Komenského.
ELIAŠOVÁ, V., 2018. Tvorivé písanie na strednej škole (Oriešok tretí – učebný text z edície Tri oriešky). Bratislava: Vydavateľstvo Univerzity Komenského.
FIŠER, Z., 2001. Tvůrčí psaní. (Malá učebnice technik tvůrčího psaní.). Brno: Paido.
GERMUŠKOVÁ, M., M. PETRÍKOVÁ a N. ČEKLOVSKÁ, 2013. Tvorivé literárne písanie. Prešov: Filozofická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove.
HARČARÍKOVÁ, P. a M. KLIMOVIČ, 2011. Naratíva v detskej reči. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta.
HARČAROVÁ, K., A. LAZUROVÁ a L. HUDECOVÁ, 2008. Inonárodné pohľady na problematiku vyučovania jazyka a literatúry (Výťah z prekladov na skúšku z cudzieho jazyka). Banská Bystrica: Pedagogická fakulta Univerzity Mateja Bela.
HNÍK, O., 2007. Hravá interpretace v hodinách čtení a literární výchovy. Jinočany: H&H.
HUDECOVÁ, L. 2007. Tvorivosť v slohovom vyučovaní. In: Zborník materiálov zo 6. medzinárodnej vedeckej konferencie o komunikácii. Kontinuitné a diskontinuitné otázky jazykovej komunikácie. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, s. 419 – 423.
KLIMOVIČ, M., 2009. Tvorivé písanie v primárnej škole. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta, Katedra komunikačnej a literárnej výchovy.
KLIMOVIČ, M., 2016. Detský pisateľ v procese tvorby textu. Prešov: Vydavateľstvo Prešovskej univerzity.
KLIMOVIČ, M., 2018. Tvorivé písanie v primárnom vzdelávaní (Oriešok prvý – učebný text z edície Tri oriešky). Bratislava: Vydavateľstvo Univerzity Komenského.
LIPTÁKOVÁ, Ľ. et al., 2011, 2015. Integrovaná didaktika slovenského jazyka a literatúry pre primárne vzdelávanie. 1., 2. vyd. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove, Pedagogická fakulta.
PALENČÁROVÁ, J., J. KESSELOVÁ a J. KUPCOVÁ, 2003. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo.
SLANČOVÁ, D. 1994, 1996. Praktická štylistika. Štylistická príručka. 1., 2. vyd. Prešov: Slovacontact.
VRÁBLOVÁ, T., 2018. Tvorivé písanie v nižšom strednom vzdelávaní (Oriešok druhý – učebný text z edície Tri oriešky). Bratislava: Vydavateľstvo Univerzity Komenského.