Page 144 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 144

Jolana NIŽNÍKOVÁ, rod. Krajcerová                                                       Prof. PhDr., CSc.
                                                                       *?17.?7.?1943 (Solivar – Prešov)
                                                               Pôsobenie na fakulte: 1972 – 2008.
                                        Pracovisko: Katedra slovenského jazyka a literatúry.
                                   Funkcie: prodekanka fakulty (1987 – 1990; 1997 – 2003),
                                    riaditeľka Inštitútu slovakistiky, všeobecnej jazykovedy
                                                          a masmediálnych štúdií (2005 – 2008).

                                   Profesijná biografia:

                                   1960 – 1965:	vysokoškolské štúdium na Filozofickej fakulte v Prešove Univerzity Pavla Jozefa Šafárika
                                   		v Košiciach (slovenčina – ruština)
                                   	 1986:	PhDr. (rigorózna práca Pôvod a sémantika predložkových a prívlastkových pádov v slovenčine)
                                   	 1977:	CSc. (kandidátska dizertačná práca Atribút v slovenčine)
                                   	 1980:	doc. (habilitačná práca Prívlastok v slovenčine)
                                   	 2002:	prof. (odbor slovenský jazyk; inauguračná prednáška K vymedzeniu vetného modelu)

                                   Odborný profil:                                               koch publikuje svoje najprogresívnejšie, metodologic-
                                                                                                 ky inovačné práce. Kým monografia [6] je istou synté-
                                   Vo vedeckom výskume sa sústreďovala na problema-              zou jej predchádzajúcich výskumov, monografia [7] je
                                   tiku gramatiky súčasného spisovného jazyka, osobit-           analýzou slovenskej vety z aspektu, ktorému sa dovte-
                                   ne syntaxe. Niekoľko rokov stredoškolskej praxe jej           dy venovala minimálna pozornosť. Prechod z tradičné-
                                   poskytlo náležitý obraz o  problémoch, s  ktorými sa          ho vetnočlenného na komunikačný pohľad na vetu zna-
                                   stretávajú žiaci aj učitelia pri osvojovaní si učiva zo slo-  mená dôležitý krok aj v slovenskom výskume vôbec.
                                   venskej skladby. Už vo svojich kvalifikačných prácach
                                   (rigoróznej 1977 a  habilitačnej 1980) úspešne riešila            Ďalšou etapou v jej práci je výskum valenčnej syn-
                                   dovtedy málo rozpracované témy tzv. mennej skupiny            taxe. Jej výsledkom sú jednak dve slovníkové diela [10],
                                   vo vete (prívlastok, prístavok). V  deväťdesiatych ro-

142
   139   140   141   142   143   144   145   146   147   148   149