Page 185 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 185

zúčastnila. Problematike jazykovej situácie na východnom       a základy rétoriky, žurnalistické žánre v printových a elek-
Slovensku sa venuje naďalej, naposledy sa k nej súhrnne        tronických médiách, sociolingvistika, vývin detskej reči,
obe autorky vrátili štúdiou Návrat k varietám hovorenej        všeobecná jazykoveda.

podoby slovenčiny na východnom Slovensku po pätnástich         Bibliografický výber:
                                                               [1] Kultúra hovoreného slova. Košice 1990. 293 s. (Spolu­
rokoch (2011). Od konca 90. rokov minulého storočia teo-       autori J. Sabol, M. Sokolová.)
reticky rozpracúva a na podmienky slovenskej jazykovej         [2] Praktická štylistika (Štylistická príručka). Prešov 1994
situácie aplikuje pojem (komunikačný) register (zatiaľ naj-    (1. vyd.); 1996 (2. vyd.). 180 s.
komplexnejšie v príspevku Sociálna inštitúcia – komunikač-     [3] Najnowsze dzieje językow słowiańskich. Slovenský ja-
ný register – šport, 2010; spoluautorka T. Slančová). Záujem   zyk. Ed. J. Bosák. Opole 1998. 172 s. (Členka autorského ko-
o sociolingvistickú problematiku ju priviedol k výskumu        lektívu.)
detskej reči, ktorému sa dovtedy na Slovensku venovala         [4] Reč autority a lásky. Reč učiteľky materskej školy orien-
minimálna pozornosť. Na začiatku stál výskum reči orien-       tovaná na dieťa – opis registra. Prešov 1999. 278 s.
tovanej na dieťa ako osobitného registra [4]. Neskôr spolu     [5] Základy praktickej rétoriky. Prešov 2001. 211 s.
s ostatnými členkami výskumného kolektívu začala sys-          [6] Slovenčina a čeština. Synchrónne porovnanie s cviče-
tematický výskum rečovej ontogenézy slovensky hovo-            niami. Bratislava 2005. 179 s. (Spoluautorky M. Sokolová,
riacich detí v ranom veku, ktorého prvým komplexným            K. Musilová.)
výstupom bola publikácia [7] s úvodom D. Slančovej a jej       [7] Štúdie o detskej reči. Ed. D. Slančová. Prešov 2008. 355 s.
štúdiou Pragmatické funkcie vo vývine rečovej činnosti (v pr-  (Editorka a členka autorského kolektívu.)
vých osemnástich mesiacoch života dieťaťa). Slovenskú lin-     [8] Hodnotenie komunikačných schopností detí v  ranom
gvistiku zastupuje ako členka viacerých medzinárodných         veku. Bratislava 2010. 110 s. (Spoluautorky S. Kapalková,
vedeckých projektov, zaoberajúcich sa výskumom detskej         I. Bónová, J. Kesselová, M. Mikulajová.)
reči. Patrí k iniciátorkám výskumu komunikácie v športe,       [9] Tezaurus estetických výrazových kvalít. Nitra 2011.
ktorý sa takmer na zelenej lúke začal na Slovensku rozvíjať    484 s. (Členka autorského kolektívu.)
len v posledných rokoch. Venovala sa popularizačnej práci,     [10] Východiská interaktívnej štylistiky. (Od eklektizmu
je autorkou, resp. spoluautorkou viac než 200 popularizač-     k integrácii). In: Style, 2003, s. 113 – 128.
ných článkov a rozhlasových relácií. Od r. 1999 pravidelne     [11] Štyléma – mistríkovské (a iné) inšpirácie. In: Slovenská
prispieva mapovaním jazykovednej produkcie na Sloven-          reč, 2011, roč. 76, s. 300 – 310.
sku do svetovej lingvistickej bibliografie Bibliographie Lin-
guistique/Linguistic Bibliography. Je členkou redakčných       Skoncipovala prof. PhDr. Daniela Slančová, CSc.
rád lingvistických časopisov, vedeckých rád a poradných
orgánov Ministerstva školstva Slovenskej republiky.

Pedagogický profil:

V  rámci pedagogickej činnosti sa venuje najmä výučbe
týchto disciplín: štylistika slovenského jazyka, štylistika

                                                               183
   180   181   182   183   184   185   186   187   188   189   190