Page 183 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 183

na moderného človeka. V tejto súvislosti O. Sisáková aj vý-       Bibliografický výber:
voj axiológie chápe ako výraz širokej kultúrno-filozofickej       [1] Filozofické problémy psychológie náboženstva. Brati-
transformácie modernej kultúry. Filozofiu hodnôt tohto            slava 1981. 240 s.
zložitého obdobia preto nerekonštruuje zo sekundárnych            [2] Wilhelm Dilthey – život a dejinné vedomie. In: Leško, V.
axiologických teórií, ale z historicko-filozofickej látky naj-    – Mihina, F. – Dupkala, R. – Sisáková, O.: Metamorfózy po-
významnejších filozofických prúdov, predovšetkým fi-              klasickej filozofie. (Príspevok k dejinám západoeurópskej
lozofie života, fenomenológie, novokantovstva, filozofie          filozofie 19. storočia.) Prešov 1994, s. 322 – 355.
existencie, filozofickej hermeneutiky a z prác filozofov po-      [3] Nesúmerateľnosť hodnôt – existenciálny variant rieše-
slednej tretiny 20. stor. – filozofov postmoderny [5]. V hľa-     nia. In: Filozofia, 1999, roč. 54, s. 474 – 482.
daní tendencií vývoja axiosféry sleduje širší rámec vývoja        [4] Estetický aspekt epistemológie Georga Simmela. In: Sisá-
kultúry a  okrem filozofických vysvetlení interpretuje tie        ková, O. (ed.): Veda vo filozofickej reflexii I. Filozofický zbor-
jej momenty, ktoré spoluvytvárajú originálnu svojbytnosť          ník 12. Prešov 2000, s. 108 – 121.
moderny a postmoderny.                                            [5] Filozofia hodnôt medzi modernou a postmodernou. Pre-
                                                                  šov 2001. 262 s.
    V troch výskumných projektoch VEGA (Podoby reformu-           [6] Peniaze ako symbol modernej kultúry. In: Filozofia, 2001,
lácie antropologickej otázky v súčasnej filozofii; Antropologic-  roč. 56, s. 291 – 299.
ká téma v súčasnej filozofii; Pokus o typológiu modov reflexie    [7] W poszukiwaniu aksjologii implicite. In: Z prac badaw­
vo filozofickej antropológii) doložila tendencie v zmenách        czych wspólczesnych filozofov slowackich. Katowice 2004,
antropologickej skúsenosti a v spôsoboch filozofického for-       s. 50 – 66.
m­ ulovania problematiky človeka počínajúc kladením an-           [8] Philosophiegeschichte und Gadamers Prinzip der Wir-
tropologickej otázky, zmenou interpretačného rámca, po-­          kungsgeschichte. In: Gadameriana. Wrocław 2006, s. 239
dôb artikulácie antropologickej témy až po typizáciu filo-        – 248.
zoficko-antropologickej reflexie [11]. Výskum nových ten-         [9] Reformulácie antropologickej otázky v súčasnej filozo-
d­ encií vo filozofickej antropológii a pokus o kultúrnu dia­     fii. In: Sisáková, O. et al (eds.): Reformulácie antropologickej
gnostiku je charakteristikou jej filozoficko-kritického prí-      otázky v súčasnej filozofii. Prešov 2007, s. 4 – 21.
stupu k úlohám filozofie v súčasnosti.                            [10] Fenomenologická etika hodnôt. In: Dejiny etického mys-
                                                                  lenia v Európe a USA. Bratislava 2008, s. 396 – 416.
Pedagogický profil:                                               [11] Problém človeka v súčasnej filozofii. Prešov 2011. 102 s.
Vyučovala a vyučuje najmä disciplíny: axiológia, filozofic-       [12] Aktuálnosť Heideggerovho kritického príspevku k axio-
ká antropológia, všeobecná sociológia, úvod do axiológie,         logickému a antropologickému dedičstvu Kanta. In: Ľ. Belás
axiologické otázky etiky; prednáškové cykly: filozofia du-        et al. (eds.): Návraty ku Kantovi. Prešov 2011, s. 211 – 294.
chovných vied, H. – G. Gadamer: Pravda a metóda, vzťah
es­ te­tického a etického vo filozofii Kierkegaarda, estetický    Skoncipovala prof. PhDr. Oľga Sisáková, CSc.
imp­ eratív súčasnosti a i.

                                                                  181
   178   179   180   181   182   183   184   185   186   187   188