Page 183 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 183
na moderného človeka. V tejto súvislosti O. Sisáková aj vý- Bibliografický výber:
voj axiológie chápe ako výraz širokej kultúrno-filozofickej [1] Filozofické problémy psychológie náboženstva. Brati-
transformácie modernej kultúry. Filozofiu hodnôt tohto slava 1981. 240 s.
zložitého obdobia preto nerekonštruuje zo sekundárnych [2] Wilhelm Dilthey – život a dejinné vedomie. In: Leško, V.
axiologických teórií, ale z historicko-filozofickej látky naj- – Mihina, F. – Dupkala, R. – Sisáková, O.: Metamorfózy po-
významnejších filozofických prúdov, predovšetkým fi- klasickej filozofie. (Príspevok k dejinám západoeurópskej
lozofie života, fenomenológie, novokantovstva, filozofie filozofie 19. storočia.) Prešov 1994, s. 322 – 355.
existencie, filozofickej hermeneutiky a z prác filozofov po- [3] Nesúmerateľnosť hodnôt – existenciálny variant rieše-
slednej tretiny 20. stor. – filozofov postmoderny [5]. V hľa- nia. In: Filozofia, 1999, roč. 54, s. 474 – 482.
daní tendencií vývoja axiosféry sleduje širší rámec vývoja [4] Estetický aspekt epistemológie Georga Simmela. In: Sisá-
kultúry a okrem filozofických vysvetlení interpretuje tie ková, O. (ed.): Veda vo filozofickej reflexii I. Filozofický zbor-
jej momenty, ktoré spoluvytvárajú originálnu svojbytnosť ník 12. Prešov 2000, s. 108 – 121.
moderny a postmoderny. [5] Filozofia hodnôt medzi modernou a postmodernou. Pre-
šov 2001. 262 s.
V troch výskumných projektoch VEGA (Podoby reformu- [6] Peniaze ako symbol modernej kultúry. In: Filozofia, 2001,
lácie antropologickej otázky v súčasnej filozofii; Antropologic- roč. 56, s. 291 – 299.
ká téma v súčasnej filozofii; Pokus o typológiu modov reflexie [7] W poszukiwaniu aksjologii implicite. In: Z prac badaw
vo filozofickej antropológii) doložila tendencie v zmenách czych wspólczesnych filozofov slowackich. Katowice 2004,
antropologickej skúsenosti a v spôsoboch filozofického for- s. 50 – 66.
m ulovania problematiky človeka počínajúc kladením an- [8] Philosophiegeschichte und Gadamers Prinzip der Wir-
tropologickej otázky, zmenou interpretačného rámca, po- kungsgeschichte. In: Gadameriana. Wrocław 2006, s. 239
dôb artikulácie antropologickej témy až po typizáciu filo- – 248.
zoficko-antropologickej reflexie [11]. Výskum nových ten- [9] Reformulácie antropologickej otázky v súčasnej filozo-
d encií vo filozofickej antropológii a pokus o kultúrnu dia fii. In: Sisáková, O. et al (eds.): Reformulácie antropologickej
gnostiku je charakteristikou jej filozoficko-kritického prí- otázky v súčasnej filozofii. Prešov 2007, s. 4 – 21.
stupu k úlohám filozofie v súčasnosti. [10] Fenomenologická etika hodnôt. In: Dejiny etického mys-
lenia v Európe a USA. Bratislava 2008, s. 396 – 416.
Pedagogický profil: [11] Problém človeka v súčasnej filozofii. Prešov 2011. 102 s.
Vyučovala a vyučuje najmä disciplíny: axiológia, filozofic- [12] Aktuálnosť Heideggerovho kritického príspevku k axio-
ká antropológia, všeobecná sociológia, úvod do axiológie, logickému a antropologickému dedičstvu Kanta. In: Ľ. Belás
axiologické otázky etiky; prednáškové cykly: filozofia du- et al. (eds.): Návraty ku Kantovi. Prešov 2011, s. 211 – 294.
chovných vied, H. – G. Gadamer: Pravda a metóda, vzťah
es tetického a etického vo filozofii Kierkegaarda, estetický Skoncipovala prof. PhDr. Oľga Sisáková, CSc.
imp eratív súčasnosti a i.
181