Page 113 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 113
„Severné Slovensko”, v dôsledku tejto svojej aktivity bol na u abstinujúcich alkoholikov, postoje verejnosti k doliečova-
nátlak normalizátorov prinútený opustiť rezort kultúry. niu abstinujúcich, psychosociálne aspekty sociálnej práce.
Postupne sa preorientoval a rekvalifikoval na oblasť kli- Ocenenia: Zaslúžilý pracovník kultúry (1968); Plaketa MS
nickej psychológie. Bol vedúcim oddelenia klinickej psycho- 1970 v klasických lyžiarskych disciplínach (1970); Pamätný
lógie v Nemocnici s poliklinikou v Humennom (do r. 1968). diplom Filozofickej fakulty Prešovskej univerzity (2005); Pa-
Založil prvú Linku dôvery na Slovensku (1977), stál pri mätná medaila Juraja Fándlyho udelená Ústrednou radou
výcviku prvých terapeutov slúžiacich na staniciach prvej Akadémie vzdelávania Slovenskej republiky (2005); Cena pri-
telefonickej pomoci. Do r. 1999 bol zároveň predsedom Slo- mátora mesta Prešov (2010).
venskej asociácie liniek dôvery. V zdravotníctve sa venoval
pomoci ľuďom v krízovom stave, liečbe a doliečovaniu zá Pedagogický profil:
vislých, výcviku zdravotníckych pracovníkov vo vedení V rámci pedagogickej činnosti viedol kurzy Rodina ako
tímov, empatickej a sertívnej komunikácii a výcviku zvlá klient sociálneho pracovníka, Metódy sociálnej práce so zá-
dania záťažových situácií v zdravotníckom prostredí. vislými jedincami, Empatická a asertívna komunikácia, Ka-
Aplikáciou moderných metód sociálnej komunikácie a per- pitoly z psychoterapie a socioterapie.
sonálnej práce sa zaslúžil o výrazný rozvoj a kvalitu per-
sonálneho riadenia a pracovných vzťahov. Ako prvý začal Bibliografický výber:
s doliečovaním závislých od alkoholu v socioterapeutickom [1] Abstinent v záťažových životných situáciách. Košice 1989.
klube. Stál pri zrode prvého centra pre liečbu drogových 69 s.
závislostí na východnom Slovensku. V procese doliečova- [2] Linky dôvery v Česko-Slovensku: vývoj, stav a perspek-
nia abstinujúcich obohatil a pre potreby terapeutického tívy. Humenné 1992. 56 s.
využitia modifikoval metódu aktívneho sociálneho učenia [3] Môj otec už nepije. Medzilaborce 1996. 34 s.
programového. Ako uznávaný slovenský expert bol členom [4] Diagnóza: abstinencia. Kapitoly o alkohole, alkoholizme
a abstinencii. Závislosť 1995. Bratislava 1995. 32 s.
Expertnej komisie pre prevenciu, liečbu a resocializáciu dro- [5] Nevstupuj do začarovaného kruhu drogy: kapitoly o fajče-
ní, alkoholizme a drogových závislostiach. Prešov 1999. 63 s.
gových závislostí pri Výbore ministrov Slovenskej republiky [6] Komunikácia v personálnej a sociálnej praxi. Prešov 2002.
143 s. (Spoluautor V. Frk.)
pre závislosti a kontrolu drog (1998 – 2005). [7] Psychosociálne aspekty sociálnej práce. Prešov 2001.
Ako prvý docent sociálnej práce sa v rámci pedagogic- 191 s. (Spoluautorky J. Čechová, E. Žiaková.)
[8] Psychosociálne a zdravotné aspekty nekvality života. In:
kej činnosti venoval najmä rodinnej problematike, sociál- Zborník z vedeckej konferencie s medzinárodnou účasťou.
nej práci so závislými, empatickej a asertívnej komunikácii, Eds. J. Kredátus, B. Balogová. Prešov 2006. 139 s.
psychoterapii a socioterapii v sociálnej práci. Významný je
jeho podiel na tvorbe novej koncepcie a obsahu študijných Skoncipovali prof. PhDr. Beáta Balogová, PhD.,
odborov vzdelávanie dospelých a sociálna práca a zásluhy a PhDr. Denisa Šoltésová, PhD.
v rozvoji ich teoreticko-metodologických základov. Vý-
skumne sa orientoval najmä na oblasť kvality a nekvality
života (najmä abstinujúcich alkoholikov), životný štýl absti-
nujúcich alkoholikov, aktívne sociálne učenie programové
111