Page 118 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 118

Július MACHAJ                                                   Doc., akad. maliar
                         *?11.?10.?1931 (Bobrovec, okr. Liptovský Mikuláš)

                                          Pôsobenie na fakulte: 1961 – 1978.
                                    Pracovisko: Katedra výtvarnej výchovy.
               Pôsobenie mimo fakulty: Pedagogická fakulta v Prešove
                      Univerzity P. J. Šafárika v Košiciach (1978 – 1996),
                  Fakulta humanitných a prírodných vied PU v Prešove

                                                                     (1997 – 2000).

               Profesijná biografia:

               1952 – 1958:		štúdium na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (prof. R. Pribiš,
               		figurálne sochárstvo – prof. J. Kostka, monumentálne sochárstvo – prof. F. Štefunko)
               	 1977:	doc. (odbor výtvarné umenie – sochárstvo)

               Odborný profil:                                         nýmpovstaním(Habura,Kríže,HanušovcenadTopľou).
                                                                       Lyrickosťou zase zaujme socha fontány (Smäd, 1960,
               Po úspešnom ukončení vysokoškolských štúdií (za ab-     pieskovec). Redukcia detailov, úspornosť až znak­ ovosť
               solventskú prácu „Varuj!” získal cenu VŠVU a k tomu     tvarov je charakteristická pre ďalšie diela aut­ ora, ktoré
               ešte ročný pobyt na škole, ktorý však neprijal) sa ako  sú inšpirované ľudovým umením (Žena s kvetm­ i, 1976,
               sochár venoval monumentálnej a komornej tvorbe. Na      mramor; Deva, 1981, travertín; K noci sa chýli, 1982,
               podnet staršieho kolegu F. Patočku prišiel roku 1959    drevo; Kvet, 1991, žula). Civilnosť s poetickými prvka-
               do Prešova. Našiel tu priaznivé podmienky na tvorivú    mi a experimentom spája v zobrazeniach žien určených
               sebarealizáciu. V rokoch 1962 – 1970 bol členom sku-    do parkových priestorov (Pirueta, 1962, hliník; Recitá-
               piny Roveň. Viaceré volebné obdobia zastával vysoké     torka, 1964, pieskovec; Na zábradlí, 1965, tepaná meď;
               funkcie vo Zväze slovenských výtvarných umelcov.        Karička, 1970, tepaná meď).

                   Zmysel pre výtvarnú skratku a realistický detail        Realistický prístup k  zobrazeniu nájdeme na pa-
               uplatnil hneď pri svojich prvých monumentálnych re-
               alizáciách pomníkov spojených so Slovenským národ-

116
   113   114   115   116   117   118   119   120   121   122   123