Page 162 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 162

Richard REPKA                                                       Prof. PhDr., CSc.
                                     *?3.?8.?1941 (Lietavská Lúčka, okr. Žilina)

                                            Pôsobenie na fakulte: 1965 – 1972.
                                    Pracovisko: Katedra západných filológií.
                 Funkcie: vedúci sekcie anglického jazyka (1967 – 1972).
               Pôsobenie mimo fakulty: Pedagogická fakulta Univerzity
                Komenského, Pedagogická fakulta Trnavskej univerzity,
               Baylor University (USA), hosťujúci profesor, ATH Bialsko-
               -Biala, Poľsko, riadny profesor, Výskumný ústav pedago-
                       gický (Bratislava, samostatný vedecký pracovník).

               Profesijná biografia:

               1958 – 1963:		vysokoškolské štúdium na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského
               		(angličtina – slovenčina)
               	 1971:	PhDr. (rigorózna práca Anglické gerundiá a particípiá na pozadí slovenských neurčitých
               		slovesných tvarov)
               	 1979:	CSc. (kandidátska dizertačná práca Štruktúra obsahu vyučovania anglického jazyka
               		na gymnáziách)
               	 1991:	doc. (habilitačná práca Teoretické a metodologické aspekty štruktúry obsahu a procesu výučby
               		angličtiny na gymnáziách)
               	 1998:	prof. (odbor anglický jazyk; inauguračná prednáška Funkcie jazyka a komunikatívne
               		vyučovanie angličtiny)

               Odborný profil:                                          gvistiky so špecifickými kognitívnymi postulátmi.
                                                                            Druhá oblasť sa týka výučby anglického jazyka na
               Svoju vedeckovýskumnú činnosť sústreďuje na tri
               hlavné oblasti. V prvom rade sa venuje problematike      školách v SR. Spočiatku sa venoval gramatike vo výuč-
               kontrastívnej anglicko-slovenskej gramatiky, najmä       be anglického jazyka a teoretickým otázkam tvorby
               analýze anglické gerundium vo vzťahu k systému slo-      obsahu výučby cudzieho jazyka a konkretizácii obsa-
               venských nefinítnych slovesných tvarov, slovesný spô-    hu v učebných osnovách a učebniciach. Vedecké úsilie
               sob a modalitu, priamy a nepriamy predmet. Striktne      v tejto oblasti vyvrcholilo v rozpracovaní komunikač­
               pritom vychádza s pozícii širšie chápanej funkčnej lin-

160
   157   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167