Page 163 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 163
ného prístupu, ktorý by sa mal uplatňovať vo výučbe [3] Od funkcií jazyka ku komunikatívnemu vyučovaniu. Bra-
cudzích jazykov. Sformuloval šesť základných princípov tislava 1997. 109 s.
komunikačného prístupu, ktoré programovo vychádzajú [4] Gramatika a perspektívy jej učenia a vyučovania. Brati-
z modelu procesu komunikácie a komunikačnej kompe- slava 2001. 56 s.
tencie: princíp dominancie nácviku komunikačných zruč- [5] An Introduction to English Language Didactics. Brati-
nosti v procese výučby, princíp podriadenosti jazykových slava 2003. 72 s.
prostriedkov nácviku a rozvoja komunikačných zručnosti, [6] A Course in English Language Didactics. Bratislava 2005.
situačný princíp (nácvik komunikačných zručností a jazy- 146 s. (Spoluautorka A. Halušková.)
kových prostriedkov vo vzťahu k špecifickým kontextom), [7] A Student´s Introduction to the Study of the English Lan-
diskurzný princíp (výber textov, žánrov a registrov, a ná- guage. Bratislava 2008. 72 s.
cvik súvislého jazykového prejavu), princíp autentickosti [8] Aspekty komunikácie a komunikatívneho vyučovania.
(vytváranie podmienok na autentickú komunikáciu, prin- Praha 2009. 127 s.
cíp hodnotenia komunikačnej efektívnosti jazykového pre- [9] Studies in Linguistics and Applied Linguistics. Sládkovi-
javu žiaka (hodnotí sa plynulosť prejavu žiaka a až násled- čovo 2012. 190 s.
ne jeho jazyková presnosť). [10] Notes on the Direct Object in English and Slovak. In:
The Multiple Faces of an English Teacher. Eds. R. Repka –
Ďalej sa sústreďuje na modelovanie procesu komu- K. Polok. Bielsko-Biała 2012. 226 s. (Editor a člen autorského
nikácie a využitie komunikačných modelov v rozličných kolektívu.)
koncepciách jazyka, porovnávanie funkčnej a kognitívnej [11] Notes on Mood and Modality. In: Acta Universitatis Tyr-
gramatiky, problematiku interpersonálnej komunikácie naviensis. Trnava 2007. 30 s.
a vzťah kontext – diskurz. Zvýšenú pozornosť venuje teórii [12] Communicative Models and their Use in Various Theo-
a modelovaniu procesu jazykovej komunikácie; argumen- ries of Language. In: Topics in Linguistics 2008. 18 s.
tuje v prospech procesu inferencie, ktorý je nadriadený
procesom kódovania a dekódovania správy. Skoncipoval prof. PhDr. Richard Repka, CSc.
Pedagogický profil:
Vyučoval a vyučuje tieto disciplíny: anglická morfológia
a syntax, lingvistická analýza súčasnej angličtiny, úvod do
jazykovedy, anglická fonetika a fonológia, didaktika anglic-
kého jazyka.
Bibliografický výber:
[1] Gramatika vo vyučovaní cudzích jazykov. Bratislava 1979.
250 s. (Spoluautor P. Gavora.)
[2] Didaktika angličtiny. Bratislava 1987. 255 s. (Spoluautor
P. Gavora.)
161