Page 163 - Osobnosti Filozofickej fakulty v Prešove
P. 163

ného prístupu, ktorý by sa mal uplatňovať vo výučbe            [3] Od funkcií jazyka ku komunikatívnemu vyučovaniu. Bra-
cudzích jazykov. Sformuloval šesť základných princípov         tislava 1997. 109 s.
komunikačného prístupu, ktoré programovo vychádzajú            [4] Gramatika a perspektívy jej učenia a vyučovania. Brati-
z modelu procesu komunikácie a komunikačnej kompe-             slava 2001. 56 s.
tencie: princíp dominancie nácviku komunikačných zruč-         [5] An Introduction to English Language Didactics. Brati-
nosti v procese výučby, princíp podriadenosti jazykových       slava 2003. 72 s.
prostriedkov nácviku a rozvoja komunikačných zručnosti,        [6] A Course in English Language Didactics. Bratislava 2005.
situačný princíp (nácvik komunikačných zručností a jazy-       146 s. (Spoluautorka A. Halušková.)
kových prostriedkov vo vzťahu k špecifickým kontextom),        [7] A Student´s Introduction to the Study of the English Lan-
diskurzný princíp (výber textov, žánrov a registrov, a ná-     guage. Bratislava 2008. 72 s.
cvik súvislého jazykového prejavu), princíp autentickosti      [8] Aspekty komunikácie a komunikatívneho vyučovania.
(vytváranie podmienok na autentickú komunikáciu, prin-         Praha 2009. 127 s.
cíp hodnotenia komunikačnej efektívnosti jazykového pre-       [9] Studies in Linguistics and Applied Linguistics. Sládkovi-
javu žiaka (hodnotí sa plynulosť prejavu žiaka a až násled-    čovo 2012. 190 s.
ne jeho jazyková presnosť).                                    [10] Notes on the Direct Object in English and Slovak. In:
                                                               The Multiple Faces of an English Teacher. Eds. R. Repka –
    Ďalej sa sústreďuje na modelovanie procesu komu-           K. Po­lok. Bielsko-Biała 2012. 226 s. (Editor a člen autorského
nikácie a využitie komunikačných modelov v rozličných          kolektívu.)
koncepciách jazyka, porovnávanie funkčnej a kognitívnej        [11] Notes on Mood and Modality. In: Acta Universitatis Tyr-
gramatiky, problematiku interpersonálnej komunikácie           naviensis. Trnava 2007. 30 s.
a vzťah kontext – diskurz. Zvýšenú pozornosť venuje teórii     [12] Communicative Models and their Use in Various Theo-
a modelovaniu procesu jazykovej komunikácie; argumen-          ries of Language. In: Topics in Linguistics 2008. 18 s.
tuje v prospech procesu inferencie, ktorý je nadriadený
procesom kódovania a dekódovania správy.                       Skoncipoval prof. PhDr. Richard Repka, CSc.

Pedagogický profil:
Vyučoval a vyučuje tieto disciplíny: anglická morfológia
a syntax, lingvistická analýza súčasnej angličtiny, úvod do
jazykovedy, anglická fonetika a fonológia, didaktika anglic-
kého jazyka.

Bibliografický výber:

[1] Gramatika vo vyučovaní cudzích jazykov. Bratislava 1979.
250 s. (Spoluautor P. Gavora.)
[2] Didaktika angličtiny. Bratislava 1987. 255 s. (Spoluautor
P. Gavora.)

                                                               161
   158   159   160   161   162   163   164   165   166   167   168